170256.jpg

Ny matbutik ska minska svinnet

Matmissionen i Rågsved vill minska matsvinnet genom att sälja varor med nära bäst före­datum. I december slår den nya butiken upp portarna.

I Matöppets gamla lokaler pågår renoveringsarbetet för fullt.

Planen är att minska matsvinnet, skapa arbetstillfällen för dem som står utanför arbetsmarknaden och sätta lägre priser på varorna. Bakom projektet står Stockholms stadsmission och Axfood.

Att maten säljs nära bäst före-datum innebär att den kommer att vara dålig.

– Ofta blandar man ihop begreppen ”bäst före” och ”sista förbrukning”. Bäst före är ett datum som industrin har satt för att garantera att alla kvalitetsaspekter som smak, färg och konsisten är i perfekt skick. Butiken kommer inte att hantera högriskvaror eller varor som passerat sista förbrukning, säger Maria Gimner, marknadsansvarig vid Stockholm Stadsmission.

Butiken beskrivs som en social matbutik, bland annat kommer folk i ekonomiskt utsatta situationer att erbjudas medlemskap, vilket gör att de kommer att kunna handla för ett lägre pris.

Under året ska även 20 personer som står utanför arbetsmarknaden erbjudas arbetsträning i butiken.

Just nu pågår inspektioner av lokalerna, men i december ska den nya affären vara igång.

Och det kanske inte blir den första.

– Det här är en pilotbutik. Självklart hoppas vi kunna öppna fler framöver, men vi tar en i taget, säger Maria Gimner.