2015-11-16 15:19
Ulrika Lind


Terapihundarna har hittat till skolan

Mälarhöjdens skola har en egen läshund.

Efter ett år i tjänst har Rufsa hjälpt ett 20-tal barn på skolan att hitta lugnet och läslusten.

Det är rast utanför och om än något nedtonat så hörs lite av ljuden och intensiteten från skolgården. Men mjuka soffor, mattor och inte minst hunden Rufsas lugna uppsyn dämpar avsevärt.

– Hämta, säger Eva Svensson och hennes fyrbenta kollega och bästa vän går runt och tar brickor med olika bokstäver på.

En i taget släpper Rufsa ned brickorna framför Angelina Sjöstrand Neres som går i klass 2A. Ganska direkt kan Angelina sätta ihop ordet ”pudel”.

Efter ytterligare några övningar där bland annat Angelina uppmanat Rufsa att lägga sig på marken och att backa runt henne, sitter Angelina och läser för hunden. Det flyter på bra och de få gånger det hakar sig ber Eva Angelina att försöka igen och förtydliga för Rufsa.

– Jag älskar att läsa för Rufsa men jag tycker om att läsa själv också, säger Angelina.

Så har det inte alltid varit. Läsning uppskattades inte alls och gick väldigt trögt tidigare.

– Rufsa har ett enormt lugn som smittar av sig på barnen. Det betyder mycket att barnen får läsa för någon annan. De känner Rufsa som ligger intill, de kan klappa och pilla lite i pälsen och lässtunden blir mysig. Spänningen kring läsmomentet släpper, säger Eva Svensson som tidigare arbetat som pedagog och hundförare men nu funnit en gyllene kombination efter en läshundsutbildning.

Så kallade terapihundar har redan tidigare använts i äldrevården men har nu även börjat dyka upp i skolvärlden.

– Vid beröring av hundar frigörs substansen oxytocin i hjärnan vilket gör att vi blir lugnare och får minskat blodtryck, säger Eva Svensson.

Att få använda olika kommandon ingjuter även ansvarskänsla och främjar självkänslan hos barnen. Och medkänsla.

– Det har hänt att barn som är ganska explosiva ute på skolgården och får komma in till Rufsa blir alldeles lugna och plötsligt visar mycket empati och omtanke.

Skolans rektor Ann-Marie Julin berättar att de hade funderat på ett komplement till undervisningen.

– Vi ger det här till barn där extra lästräning behövs. Det fungerar även som samspelsträning så att man inte hamnar i konflikt med andra. Det roliga är att man inte känner sig exkluderad, det blir inget negativt utan ganska ­populärt att komma till Rufsa.

Ann-Marie Julin är mycket nöjd med resultaten.

– De mjuka värdena har stärkts. Barn har blivit gladare villigare att lästräna. Det går inte att se på skolans totala resultat men på individnivå ser vi i de diagnostiska proverna att det går bättre för dem, säger hon.


FAKTA

Läshundar – ett fenomen från USA

Andvändandet av hundar i samband med lästräning började i USA på ett bibliotek Salt Lake City 1999. Man arrangerade ”Dog day afternoons” under fyra veckor. Där fick utvalda barn med lässvårigheter och sociala problem läsa för hundar. Forskare utvärderade projektet som visade på bland annat ökad läsförståelse bland barnen.

Det började som ett projekt men övergick till att bli en permanent verksamhet som har spritt sig internationellt.

I dag används läshundar på flera skolor, vilka många utbildas vid Svenska Terapihundskolan.